سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که نسبت به برادرانش پُر توقّع نباشد . [امام علی علیه السلام]

نقد رسانه

 

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما‏‏

نقش دوگانه‏ى رسانه‏ى ملى‏

رسانه‏ى ما، هم باید ناظر باشد به خنثى کردن کار دشمن در داخل، هم باید ناظر باشد به ضربه‏زدن به دشمن در فضاى عمومى. مى‏بینید رسانه ملى چه نقش مهمى دارد. به‏نظر من همه‏ى تلاشها و کارهایى که در کشور صورت مى‏گیرد، به یک معنا، یک طرف؛ کار رسانه‏ى ملى - یعنى صدا و سیما - طرف دیگر. اینها دو جریان هستند؛ والّا اگر خیلى کار انجام بگیرد، اما رسانه‏ى ملى فعال نباشد، تأثیرش بسیار کمتر از چیزى خواهد بود که باید باشد. بنابراین نقش رسانه، به همین ترتیبى که عرض شد، بسیار مهم است.

مأموریتِ محورى رسانه‏ى ملى‏

ما یک مأموریتِ محورى براى رسانه‏ى ملى قائل هستیم، که الزاماتى دارد و این مأموریت ملى اهداف کلانى را هم با خودش همراه دارد. به‏نظر ما آن مأموریتِ محورى عبارت است از مدیریت و هدایت فکر، فرهنگ، روحیه، اخلاقِ رفتارى جامعه، جهتدهى به فکر و فرهنگ عمومى، آسیب‏زدایى از فکر و فرهنگ و اخلاق جامعه، تشویق به پیشرفت - یعنى روحیه‏دادن - و زدودن احساس عقب‏ماندگى.

القاء احساس عقب‏ماندگى‏

امروز یکى از شگردهاى مهم دشمن، تزریق و القاء احساس عقب‏ماندگى و ناتوانى است. ما در کشور سى‏وپنج میلیون جوان داریم. نخیر؛ بدانند ما به‏هیچ‏وجه عقب نمانده‏ایم. آن روز آقاى رئیس‏جمهور براى من مى‏گفت - البته گزارش عمومى نبود؛ بنده خودم گزارشهاى زیادى دارم - مجموعه‏ى دستاوردهاى ما در ده، بیست سال اخیر، از همه‏ى آنچه در کشورهاى شبیه خودمان - از جمله همه‏ى کشورهاى منطقه - اتفاق افتاده، بالاتر است. این، مسأله‏ى خیلى مهمى است. البته گزارشهایى هم که به بنده داده شده، همین را تأیید مى‏کند. راجع به یک کشور از کشورهایى که ایشان ذکر مى‏کردند، فقط یک مورد به عنوان سؤال و ابهام براى من مطرح بود، که بنا شد آن را هم تحقیق کنند و به من بگویند. ما به‏هیچ‏وجه نباید این احساس را داشته باشیم، و جوان ما نباید احساس کند که عقب‏مانده است؛ باید احساس کند که دارد حرکت مى‏کند، مى‏تازد و جلو مى‏رود؛ عملاً به این کار، به این پیشرفت، به این تازش و به این رو به جلو حرکت کردن تشویق شود.

الزامات مأموریت رسانه‏ى ملى‏

این مأموریت الزاماتى دارد. رسانه‏ى ملى اگر بخواهد به عنوان مهمترین ابزار فرهنگى در کشور، از عهده‏ى این کار بربیاید، باید این چیزها را در خودش تأمین کند: امین نظام باشد، مورد اعتماد مردم باشد، برخوردار از مزیتهاى رقابتى باشد. امروز رقباى ما زیادند؛ چه رقباى منطقه‏یى، چه رقباى بین‏المللى. ما باید در مقابل این رقبا خود را از مزیتهاى رقابتى برخوردار کنیم. ظرفیت بالا در کمّ و کیف محصولات، هر دو مورد نظر است. نباید کمیت، کیفیت را تحت‏الشعاع قرار دهد، و بعکس.

آرایش رسانه‏یىِ کارآمد

الزام دیگر این مأموریت، داشتن آرایش رسانه‏یىِ کارآمد در عرصه‏ى استانى و ملى و بین‏المللى است؛ همین نکته‏یى که آقاى ضرغامى اشاره کردند و گفتند در جاهایى از کمترین حقشان نمى‏توانند برخوردار باشند؛ یعنى شنیدن صداى انقلاب و دیدن چهره‏ى انقلاب. در این‏جا آرایش ما ضعیف است. البته بسیارى از این ضعف‏ها به بیرون از سازمان مربوط مى‏شود، که آن هم موضوع دیگرى است و باید جداً تعقیب کنیم.

آرایش سازمانى و رسانه‏یى ما باید به‏گونه‏یى باشد که بتوانیم همه‏ى کشور را در همه‏ى ابعاد بپوشانیم. این آرایش باید کارآمد باشد؛ داراى قدرت انعطاف براى انطباق با شرایط گوناگون و پیش‏بینى نشده باشد؛ در برخورد با مسائل گوناگون، توانایى، سرعت و چالاکى داشته باشد؛ بتواند موضع خودش را اتخاذ کند و کارساز باشد.

اگر این چیزها تحقق پیدا کند - که هر کدام از اینها شرایط و مقدماتى دارد و باید هم این مقدمات فراهم شود و تحقق پیدا کند - آنگاه شما خواهید توانست هدایت و مدیریت افکار عمومى را از لحاظ فرهنگ و اخلاق و رفتار و روحیه و امثال اینها کاملاً در دست داشته باشید؛ هیچ‏کس نمى‏تواند با شما در این زمینه رقابت کند.

هدفهاى کلان رسانه‏ى ملى‏

هدفهاى کلان ما در این زمینه چیست؟ اول، ارتقاء معرفت دینىِ روشن‏بینانه. من روى عنوان «روشن‏بینانه» تکیه مى‏کنم. معرفت دینى باید ارتقاء و گسترش پیدا کند؛ اما یک معرفت روشن‏بینانه و آگاهانه.

دوم، رفتار دینىِ مخلصانه. باز روى کلمه‏ى «مخلصانه» مى‏خواهم تکیه کنم. رفتارهاى دینى مى‏تواند ریاکارانه و متصنعانه و ظاهرسازانه باشد، مى‏تواند مخلصانه باشد. ما باید مردم را به رفتار و عمل دینى - یعنى عمل صالح - بکشانیم و این عمل، مخلصانه از آنها صادر شود.

سوم، ریشه‏دار کردن شناخت و باور به ارزشها و بنیانهاى فکرى انقلاب و نظام اسلامى. صرف این‏که ما در زمینه‏ى انقلاب و نظام، چیزهایى را کلیشه‏یى و شعارى تکرار کنیم، کافى نیست؛ باید نسبت به این شعارها در مردم باور حقیقى به‏وجود بیاید؛ این، کار رسانه‏ى ملى است.

چهارم، مصونیت دادن به ذهن جامعه از تأثیر مخرب تهاجم فرهنگى و ارزشىِ دشمن، که اشاره شد.

پنجم، باور به کارآمدى نظام.

ششم، ایجاد همگرایىِ عمومى و فضاى همکارى و محبت و وحدت در درون کشور و میان مردم. باید روحیه‏ى محبت، وحدت، همگرایى و ارتباط و پیوند در میان مردم تقویت شود.

هفتم، آگاه‏سازى نسبت به مقوله‏هاى حساس؛ مثل علم. مسأله‏ى علم در کشور خیلى مهم است. با مطالعه‏ى دقیق و همه‏جانبه، انسان به چند سرفصل معدود مى‏رسد، که یکى از آنها علم است. ما براى آینده به علم احتیاج داریم. نهضت نرم‏افزارى و تولید علم و اندیشه و فکر که مطرح شد، باید جدى گرفته شود. خوشبختانه زمینه‏ها کاملاً آماده و استقبال هم خیلى خوب است. مردم را نسبت به مقوله‏ى علم، امنیت، پرورش نخبگان، اقتدار ملى، کار و ابتکارِ گره‏گشا و پیشبرنده و مقولاتى از این قبیل حساس کنید.

 




عرفان ::: پنج شنبه 87/3/9::: ساعت 12:39 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 14


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :10138
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<